Κ.Καστοριάδης: ΟΥΧ ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ ΤΟ ΠΡΟΣΚΥΝΕΙΝ

Το είδα στο «Ραμνουσία» και, νομίζω, ότι πρέπει να το διαβάσετε._Κ.Κ.

Κ.Καστοριάδης: ΟΥΧ ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ ΤΟ ΠΡΟΣΚΥΝΕΙΝ

Ιδέες – Δόγματα και Ανθρώπους – Δεσπότες

Ερώτηση Δημοσιογράφου:
Συχνά λέγεται ότι η Ελλάδα είναι «προβληματική», στην Ελλάδα «όλα γίνονται στον αέρα», «χωρίς προγραμματισμό», «χωρίς βάρος». Με τέτοιες διαπιστώσεις συμφωνούν πολλοί. Αλλά περιορίζονται συνήθως μόνο στις διαπιστώσεις. Γνωρίζω ότι η ελληνική κατάσταση σας απασχολεί βαθιά. Ποια είναι η ερμηνεία σας για όσα συμβαίνουν; Γιατί συμβαίνουν έτσι τα πράγματα στην Ελλάδα; Ποιες οι βαθύτερες αιτίες;Καστοριάδης:
Πρώτον, δεν ξέρω. Δεύτερον, στο μέτρο που μπορώ να ξέρω κάτι, είναι ότι η πολιτική ζωή του ελληνικού λαού τελειώνει περίπου το 404 π.χ.Δημοσιογράφος:
Νομίζω ότι θα ενοχλήσει πολύ αυτή η διατύπωσή σας.

Καστοριάδης:
Τι να κάνουμε. Μιλώ για την πραγματική πολιτική ζωή του λαού ως αυτόνομου παράγοντα. Δεν μιλώ για μάχες, για αυτοκράτορες, για Μεγαλέξανδρους και Βασίλειους Βουλγαροκτόνους. Μετά τον πέμπτο π.Χ. αιώνα και την αυτοκυβέρνηση του λαού στις δημοκρατικές πόλεις -και πάντως, μετά τον περίεργο τέταρτο π.Χ. αιώνα- η ελληνική ελευθερία πεθαίνει.

Οι ελληνικές πόλεις γίνονται υποχείριες των βασιλέων της Μακεδονίας. Βεβαίως, ο Αλέξανδρος και οι διάδοχοί του παίζουν έναν κοσμοϊστορικό ρόλο. Κατακτούν την Ασία και την Αίγυπτο. Διαδίδουν την ελληνική γλώσσα και παιδεία. Αλλά πολιτική ζωή, πλέον, δεν υπάρχει. Τα βασίλεια των διαδόχων του Αλεξάνδρου, ως πολιτική συγκρότηση, είναι ουσιαστικά μοναρχίες. Εξάλλου, καθώς ξέρουμε, ο ίδιος ο Αλέξανδρος αντιμετώπισε στασιασμό των Ελλήνων που είχε πάρει μαζί του, διότι ήθελε να τους υποχρεώσει να γονυπετούν μπροστά του, όπως οι Πέρσες μπροστά στο Μεγάλο Βασιλέα – πράγμα ανθελληνικότατο, (: Είπαμε ότι ο ορισμός της ελληνκότητας είναι το «ΟΥΧ ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ ΤΟ ΠΡΟΣΚΥΝΕΙΝ*, ιδέες- ΔΟΓΜΑΤΑ & ανθρώπους- ΔΕΣΠΟΤΕΣ»).

Σε όλη τη διάρκεια της ελληνιστικής εποχής, (: ελληνιστικό = σαν ελληνικό), οι ελληνικές πόλεις, με λίγες περιθωριακές και παροδικές εξαιρέσεις, αποτελούν παιχνίδια στα χέρια των ελληνιστικών δυναστειών. Ακολουθεί η ρωμαϊκή κατάκτηση, κάτω από την οποία οι ελληνικές πόλεις δεν έχουν παρά μόνον κοινοτική ζωή. Κατόπιν, έρχεται η βυζαντινή αυτοκρατορία. Το Βυζάντιο είναι μια ανατολική, θεοκρατική μοναρχία. Στο Βυζάντιο η πολιτική ζωή περιορίζεται στις ίντριγκες της Κωνσταντινούπολης, του αυτοκράτορα, των «δυνατών» και των ευνούχων της αυλής. Και βεβαίως, τα σχολικά μας βιβλία δεν αναφέρουν ότι στη βυζαντινή αυλή υπήρχαν ευνούχοι, όπως σ΄ αυτήν του Πεκίνου.


Δημοσιογράφος:
Όλα αυτά αφορούν ένα πολύ μακρινό ιστορικό παρελθόν. Η Ελλάδα ως σύγχρονο νεοελληνικό κράτος έχει, ήδη, ιστορία εκατόν εβδομήντα ετών. Θα θέλατε να επικεντρώσετε σ΄ αυτή την περίοδο;

Καστοριάδης:
Μα, αυτή η περίοδος είναι ακατανόητη χωρίς τους είκοσι έναν αιώνες ανελευθερίας που προηγήθηκαν. Λοιπόν, μετά το Βυζάντιο έρχεται η τουρκοκρατία. Μην ανησυχείτε, δεν θα μπω σε λεπτομέρειες. Θα αναφέρω μόνο ότι επί τουρκοκρατίας όση εξουσία δεν ασκείται απευθείας από τους Τούρκους, ασκείται από τους κοτζαμπάσηδες (τους εντολοδόχους των Τούρκων), οι οποίοι κρατούν τους χωριάτες υποχείριους. 
Συνεπώς, ούτε σ΄ αυτή την περίοδο μπορούμε να μιλήσουμε για πολιτική ζωή. Όταν αρχίζει η Επανάσταση του 1821, διαπιστώνουμε από τη μια μεριά τον ηρωισμό του λαού και από την άλλη, σχεδόν αμέσως, την τεράστια αδυναμία να συγκροτηθεί μια πολιτική κοινωνία**. Την επομένη της πτώσης της Τριπολιτσάς αρχίζουν οι εμφύλιοι πόλεμοι.

Δημοσιογράφος:
Πού οφείλεται αυτή η «τεράστια αδυναμία να συγκροτηθεί μια πολιτική κοινωνία»; Ποιοι είναι οι λόγοι;

Καστοριάδης:
Ουδείς μπορεί να δώσει απάντηση στην ερώτησή σας για ποιο λόγο, κάποιος, σε μιαν ορισμένη στιγμή, δεν δημιούργησε κάτι. Η συγκρότηση ενός λαού σε πολιτική κοινωνία δεν είναι δεδομένη, δεν είναι κάτι που χαρίζεται, αλλά κάτι που δημιουργείται. Μπορούμε απλώς να διαπιστώσουμε ότι, όταν απουσιάζει μια τέτοια δημιουργία, τα χαρακτηριστικά της προηγούμενης κατάστασης διατηρούνται ή αλλάζουν μόνο μορφή.

Δημοσιογράφος:
Και ποια είναι τα χαρακτηριστικά αυτά στην ελληνική περίπτωση;

Καστοριάδης:
Ορισμένα τα εντοπίζουμε, ήδη, στους εμφύλιους πολέμους της Επανάστασης του 1821. Βλέπουμε, για παράδειγμα, ότι η νομιμοφροσύνη και η αλληλεγγύη έχουν τοπικό ή τοπικιστικό χαρακτήρα, ισχυρότερο συχνά από τον εθνικό. Βλέπουμε, επίσης, ότι οι πολιτικές κατατάξεις και διαιρέσεις είναι συχνά σχετικές με τα πρόσωπα των «αρχηγών» και όχι με ιδέες, με προγράμματα, ούτε καν με «ταξικά» συμφέροντα.

Ένα ακόμη χαρακτηριστικό είναι η στάση απέναντι στην εξουσία. Στην Ελλάδα, μέχρι και σήμερα, το κράτος εξακολουθεί να παίζει τον ρόλο του ντοβλετιού, δηλαδή μιας αρχής ξένης και μακρινής, απέναντι στην οποία είμαστε ραγιάδες και όχι πολίτες. Δεν υπάρχει κράτος νόμου και κράτος δικαίου, ούτε απρόσωπη διοίκηση που έχει μπροστά της κυρίαρχους πολίτες. Το αποτέλεσμα είναι η φαυλοκρατία ως μόνιμο χαρακτηριστικό. Η φαυλοκρατία συνεχίζει την αιωνόβια παράδοση της αυθαιρεσίας των κυρίαρχων και των «δυνατών»: ελληνιστικοί ηγεμόνες, Ρωμαίοι ανθύπατοι, Βυζαντινοί αυτοκράτορες, Τούρκοι πασάδες, κοτζαμπάσηδες, Μαυρομιχάληδες, Κωλέττης, Δηλιγιάννης.

Δημοσιογράφος:
Εξαιρέσεις δεν βλέπετε να υπάρχουν; Εξαιρέσεις εντοπισμένες κυρίως στον 19ο και στον 20ό αιώνα;

Καστοριάδης:
Ε, υπάρχουν δυο-τρεις εξαιρέσεις: ο Τρικούπης, ο Κουμουνδούρος, το βενιζελικό κίνημα στην πρώτη περίοδό του. Αλλά τα όποια αποτελέσματά τους καταστράφηκαν από τη δικτατορία του Μεταξά, την Κατοχή, τον Εμφύλιο, τον ρόλο του παλατιού, τη δικτατορία της 21ης Απριλίου, την πασοκοκρατία. Στο μεταξύ, μεσολάβησε ο σταλινισμός που κατόρθωσε να διαφθείρει και να καταστρέψει αυτό που πήγαινε να δημιουργηθεί ως εργατικό και λαϊκό κίνημα στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματα τα πληρώνουμε ακόμη.

Μου ζητάτε να σας εξηγήσω. Μπορείτε να μου εξηγήσετε εσείς, γιατί οι Έλληνες, που σκοτώνονταν εννέα χρόνια, για να απελευθερωθούν από τους Τούρκους, θέλησαν αμέσως μετά ένα βασιλιά; Και γιατί, αφού έδιωξαν τον Όθωνα, έφεραν τον Γεώργιο; Και γιατί μετά ζητούσαν «ελιά, ελιά και Κώτσο βασιλιά»;

Δημοσιογράφος:
Μα, οι δικές σας απαντήσεις ενδιαφέρουν ιδίως όταν αφορούν ερωτήματα που εσείς θέτετε. Θα θέλατε, λοιπόν, να διατυπώσετε τις απόψεις σας;

Καστοριάδης:
Σύμφωνα με την παραδοσιακή «αριστερή» άποψη, όλα αυτά τα επέβαλαν η Δεξιά, οι κυρίαρχες τάξεις και η μαύρη αντίδραση. 
Μπορούμε όμως να πούμε ότι όλα αυτά τα επέβαλαν στον ελληνικό λαό ερήμην του ελληνικού λαού; 
Μπορούμε να πούμε ότι ο ελληνικός λαός δεν καταλάβαινε τι έκανε; 
Δεν ήξερε τι ήθελε, τι ψήφιζε, τι ανεχόταν; 
Σε μιαν τέτοια περίπτωση αυτός ο λαός θα ήταν ένα νήπιο. Εάν όμως είναι νήπιο, τότε ας μη μιλάμε για δημοκρατία. Εάν ο ελληνικός λαός δεν είναι υπεύθυνος για την ιστορία του, τότε, ας του ορίσουμε έναν κηδεμόνα. Εγώ λέω ότι ο ελληνικός λαός -όπως και κάθε λαός- είναι υπεύθυνος για την ιστορία του, συνεπώς, είναι υπεύθυνος και για την κατάσταση, στην οποία βρίσκεται σήμερα.

Δημοσιογράφος:
Πώς την εννοείτε αυτή την ευθύνη;

Καστοριάδης:
Δεν δικάζουμε κανέναν. Μιλάμε για ιστορική και πολιτική ευθύνη. Ο ελληνικός λαός δεν μπόρεσε έως τώρα να δημιουργήσει μια στοιχειώδη πολιτική κοινωνία. Μια πολιτική κοινωνία, στην οποία, ως ένα μίνιμουμ, να θεσμισθούν και να κατοχυρωθούν στην πράξη τα δημοκρατικά δικαιώματα τόσο των ατόμων όσο και των συλλογικοτήτων.

Δημοσιογράφος:
Θέλετε να πείτε ό,τι έγινε -αντιθέτως- σε άλλες χώρες, στη Δυτική Ευρώπη;

Καστοριάδης:
Εκεί, αυτό έγινε! Ο μακαρίτης ο Γιώργος Καρτάλης έλεγε κάνοντάς μου καζούρα στο Παρίσι το 1956: «Κορνήλιε, ξεχνάς ότι στην Ελλάδα δεν έγινε Γαλλική Επανάσταση». Πράγματι, στην Ελλάδα δεν έχει υπάρξει εποχή που ο λαός να έχει επιβάλει, έστω και στοιχειωδώς, τα δικαιώματά του. Και η ευθύνη, για την οποία μίλησα, εκφράζεται με την ανευθυνότητα της παροιμιώδους φράσης: «εγώ θα διορθώσω το ρωμέικο;». -Ναι, κύριε, εσύ θα διορθώσεις το ρωμέικο, στο χώρο και στον τομέα όπου βρίσκεσαι

*Ο Κορνήλιος Καστοριάδης (Κωνσταντινούπολη, 11 Μαρτίου 1922- Παρίσι, 26 Δεκεμβρίου 1997) ήταν Έλληνας φιλόσοφος, οικονομολόγος και ψυχαναλυτής. Συγγραφέας του έργου «Η Φαντασιακή Θέσμιση της Κοινωνίας», διευθυντής σπουδών στην Σχολή Ανωτέρων Σπουδών Κοινωνικών Επιστημών του Παρισιού από το 1979, και φιλόσοφος της αυτονομίας, υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους στοχαστές του 20ου αιώνα.
ΠηγήΒιβλίο, Η ελληνική ιδιαιτερότητα- Τόμος Β΄, εκδόσεις Κριτική

Συντάκτης: Δημήτρης Συμεωνίδης,
απόthessalonikiartsandculture.gr

Διαδώστε το! :
Advertisements

  1. Β.Γεωργόπουλος

    Πεδίον δόξης λαμπρόν για τους μοριακούς γενετιστές! Ποιά αλληλουχία γονιδίων άλλαξε το 404π.Χ. στη φυλή μας και έχουμε ξεμωραθεί τελείως?

    • @Β.Γ
      Δείτε (από το 74 και μετά για να μη τρελαθούμε): Εθνάρχης, Σιδερένιος, Δρακουμέλ, Γκόλουμ, Ανιψιός Εθνάρχη, George II Papandrew III, Antoine de St Exupery. Όλοι τους γενετιστές από Σέρρες, ΗΠΑ, Γερμανία, Κρήτη, Ραφήνα, Κεντρικό Τετράγωνο…. Περιμένετε προκοπή;

      Υ.Γ Για να μη παρεξηγηθώ. Μόλις διάβασα το …σχόλιο μου είπα στον Boson de Higgs: Καλά, εσύ ποιον θα ήθελες να κυβερνήσει την Ελληνίτσα; Ο Ιησούς; Ο Βούδας; Ο Μωάμεθ; Ο George Bush Jr: To Stratouli μήπως; Ή, σε μία πολιτικά ορθή έξαρση «επαναστατικότητας, ο ALChip: Και, αν είναι ο τελευταίος δεν θα είναι μαζί στελέχη, ας πούμε, σαν τους κ.κ. Μηλιό, Μπαλάφα κλπ που βρίσκονται ήδη στον 22ο αιώνα;
      Ο St Exupery, φωνάζει κάποιος απ’ το πλήθος. Που κυβερνάει τώρα μαζί με τους κ.κ. Δένδια, Μηταράκη, Παπακώστα, κλπ. Δεν διαφωνώ αν και, νομίζω ότι, ο Antoine είναι ήδη στον 23ο αιώνα και είναι δύσκολο να συνδιαλλαγεί με εμάς που είμαστε στον 21ο
      Το Όλον ΠΑΣΟΚ ίσως; Ας είμεθα σοβαροί. Η ταινία «Start the Revolution without me» γυρίστηκε το 1970 και, από τότε, δεν έχει υπάρξει καλύτερη κωμωδία με την εξαίρεση, ίσως, των «Producers»
      Δια το ΚΚΕ έχω πει ότι, είναι μία αντιπροσωπεία που πουλάει τα αυτοκίνητα ενός εργοστασίου που έχει κλείσει πριν μερικές δεκαετίες
      Τι είπατε; Η ΔΗΜΑΡ; Τόσο politically correct αριστεροσύνη δεν την αντέχει ούτε η Μαράϊα
      Τι μένει; Αυτό που είπα στην αρχή. Καμιά 500αριά χιλιάδες συμπατριώτες που ΔΕΝ είναι απόγονοι των El που θα αναλάβουν, με ταπεινότητα, γνώση και σωφροσύνη να κάνουν την Ελληνίτσα, ας πούμε Ιρλανδία. Πολλά ζητάω;

      • coyoteracing

        Δυο πρωθυπουργούς βγάλαμε απο Σέρρες,με το ίδιο ονοματεπώνυμο …

        οταν λέω οτι οι πελοποννήσιοι είναι μεγάλες κουφαλες έχω άδικο;

      • coyoteracing

        Για να μην έχεις απορίες θα σε πω εγω το μέλλον…το ξέρεις οτι υπάρχει Κώστας Καραμανλής ο τρίτος…ο γιος του Αχιλλέα…

        ζήτα να γίνει πρωθυπουργός…αν θες δηλαδή κάποια επιθυμία σου να εκπληρωθεί…αλλιώς πολλά ζητάς…

        …απλά πράγματα να ζητάς…ψαράκι με καλή παρέα…καταστρώνονται σχέδια για το επόμενο 48ωρο…ο Αττίλας στου γιαλού τα βοτσαλάκια έχει πάρει (πάλι) επί προσωπικού,την διεκπεραίωση …

        δεν ξέρω…νομίζω οτι με αυτόν τον άνθρωπο δεν θα πεινάσουμε ποτές…

  2. Hulk

    Ε λοιπόν όχι αγαπητοί, αυτή τη φορά δε θα τσιμπήσω. Μια χαρά τα λέει ο Καστοριάδης και δε σκοπεύω να φανώ μικρόψυχος επειδή διαφωνώ σε κάποιες λεπτομέρειες που αφορούν κυρίως το αγαπημένο μου Βυζάντιο – και στην τελική κάπου είχε και δίκιο το κογιότ που έλεγε ότι δεν είναι αυτό το θέμα μας. Ας μου επιτραπεί να κάνω μόνο μια μικρή παρατήρηση που αφορά την από μέρους του Κορνήλιου εξιδανίκευση των αρχαίων ημών προγόνων. Οι έλληνες σα σύνολο δεν ήταν καμιά σπουδαία φυλή. Αυτό που καταχρηστικά ονομάζουμε σήμερα αρχαιοελληνικό πολιτισμό, οφείλει τη μοναδικότητά του σε μια χούφτα ανθρώπων ιωνικής αποκλειστικά καταγωγής, οι οποίοι μέσα σε απίθανα σύντομο χρονικό διάστημα δημιούργησαν σχεδόν εκ του μηδενός ένα πνευματικό οικοδόμημα που από πολλές απόψεις είναι όχι μόνο μπροστά από την εποχή μας, αλλά και από οποιαδήποτε εποχή. Τους υπόλοιπους έλληνες – Δωριείς, Μακεδόνες και λοιπά πολεμοχαρή αγράμματα φύλα, με τις όποιες αρετές και τα κουσούρια τους, αν δεν τους είχαν τιμήσει με την προσοχή τους οι μεγάλοι Ίωνες φιλόσοφοι, ιστορικοί και λογοτέχνες, δε θα τους ήξερε σήμερα ούτε κι ο Άδωνις.

    • Β.Γεωργόπουλος

      Πάντως ο Παπαρρηγόπουλος δεν είναι σίγουρος για την αποκλειστική ‘ιωνικότητα’. Μήπως κάνω λάθος?

    • coyoteracing

      Θα σου λεγα να ρθείς για ψάρι αλλά εσύ θες ένα τόνο ψάρια και για συνοδευτικό τον «λαχανί κήπο» του Ελληνικού(ααααααααα καλλλοοοοό ε)

      Οχι «κάπου ειχε δίκιο το κογιότ»,έτσι; Το κογιότ είναι το δίκιο το ίδιο.

      Το κογιότ είναι το ίδιο,το βραβείο του…

      coyoteracing is its own reward …

      …έλα θα σου σφάξω μια φάλαινα…λέγε πράσινο τέρας τι φάλαινα προτιμάς…

      ΥΓ.Πάλι δεν ηταν θέμα μας οι …Ιωνες

    • Αλεκ

      Ο «ελληνικός» κόσμος πριν από την γέννηση της τραγωδίας ήταν κυρίως «δωρικός» και «απολλώνιος» . Ο Όμηρος και οι προσωκρατικοί, σε αυτόν τον «κόσμο» ανήκουν και ας είναι Ίωνες στο γένος. Δεν είναι τυχαία δωρικού ρυθμού ο Παρθενώνας.

      Συζητήσεις για πολλά (τ)συμπόσια……

  3. coyoteracing

    Τα βλέπεις Αφέντη…ενα νήπιο ο ελληνικός λαός,σύμφωνα με Καστοριάδη…αλλά εσύ εκει να επιμένεις…
    «το ψάρι βρωμάει απο το κεφάλι» και ξανά «το ψάρι βρωμάει απο το κεφάλι» και ξανά και ξανά …

    που να ζούσε σήμερα να βλεπε τα ρεκόρ πολιτικής ανωριμότητας του λαού…

    άσχετο…πάμε για κανένα ψαράκι;δεν πειράζει και στο σάκχαρο…

    • @coyote
      Τα χρόνια πέρασαν, με τσάκισαν, κουράστηκα αλλά, εξακολουθώ να πιστεύω ότι, υπάρχουν μερικές (όχι πολλές) χιλιάδες Έλληνες που μπορούν να κάνουν την διαφορά
      Υ.Γ Ψαράκι; Πότε;

      • Μαχητής

        Αρκετές απ’ τις οποίες(χιλιάδες) φύγαν, ή αν θέλετε «διαφύγαν στο εξωτερικό…

      • coyoteracing

        Τα παρατάω κι έρχομαι…

    • Ambassador

      Ψαρακι στον Πειραια ή στον Αγιοκαμπο?

      • @Ambassador
        Όπου πείτε!

    • Ambassador

      Που θα παμε για ψαρακι αρχοντα?

    • Ambassador

      Αρχοντα Godfather, που εκανες και την προταση, θα κατεβεις ή θα ανεβουμε?

      • @Ambassador
        Ότι πείτε

  4. ΔΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΣΤΑΣ

    Πολύ καλό κείμενο . ΚΚ σε ευχαριστώ για την ανάρτηση.
    Αυτό που κρατάω για να πορεύομαι είναι το «…Ναι, κύριε, εσύ θα διορθώσεις το ρωμέικο, στο χώρο και στον τομέα όπου βρίσκεσαι » …. για να μη χαθώ στην απεραντοσύνη της ιστορίας και τις συνθήκες χάους του κράτους μας. Είναι κάτι που μπορεί , ο καθένας ,τουλάχιστον να το παλέψει.

  5. Thunderbolt

    Η τελευταία φράση από το κείμενο του Καστοριάδη είναι όντως αυτό που πρέπει να παλέψει ο καθένας μας «στο χώρο του».
    Και κάτι άλλο…Το 404 πΧ (όταν τελείωσε κατά τον Καστοριάδη η πολιτική ζωή της Ελλάδας) δολοφονήθηκε ο άνθρωπος που έπαιξε ίσως το σημαντικότερο ρόλο στον μεγαλύτερο εμφύλιο πόλεμο της χώρας: O Aλκιβιάδης, Αθηναίος πολιτικός & στρατηγός με δάσκαλο το Σωκράτη και κηδεμόνα τον Περικλή. Μόλις τον ανακάλεσαν πίσω στην Αθήνα από την εκστρατεία της Σικελίας, φοβήθηκε να παραδοθεί και πήγε με το μέρος της Σπάρτης. Μόλις έχασε την εμπιστοσύνη των Σπαρτιατών πήγε στους Πέρσες, προσφέροντας στον Τισσαφέρνη τις πολύτιμες υπηρεσίες του. Μόλις τέλεψε με τους Πέρσες ξαναπήγε στην Αθήνα. Μόλις ξανάχασε την εμπιστοσύνη των Αθηναίων ξαναπήγε στους Πέρσες. Εκεί έστειλαν οι Σπαρτιάτες μια ομάδα και τον δολοφόνησαν σε ηλικία 46 ετών. Δεν πρόλαβε να κάνει περισσότερα «στο χώρο και τον τομέα όπου βρισκόταν». Η ιστορία αυτή επαναλαμβάνεται (με μικροαλλαγές) μέχρι σήμερα. Διόλου περίεργο το που βρισκόμαστε τώρα και διόλου περίεργη η άποψη του Καστοριάδη!

  6. tasos

    Αυτό που ονομάζουμε σήμερα «ελληνικός λαός» είναι παραπλανητικό. Η «ελληνικότητα» του νεοελληνικού κράτους επιβλήθηκε το 1830 σε ένα ετερόκλητο πλήθυσμό που κατοικούσε στον ελλαδικό χώρο αποτέλεσμα των τεράστιων μετακινήσεων πληθυσμών που συμβαίνουν συνέχεια σε αυτή την περιοχή που συνδέει τρεις ηπείρους. Η «ελληνικότητα» επιβλήθηκε ως όρος από τις μεγάλες δυνάμεις της εποχής που ήθελαν νε πιέσουν την οθωμανική αυτοκρατορία πίσω στην Ασία και να στήσουν εθνικά κράτη («ανεξάρτητα» βεβαίως) στα Βαλκάνια.

    Λέει ο Καστοριάδης :
    «Μπορείτε να μου εξηγήσετε εσείς, γιατί οι Έλληνες, που σκοτώνονταν εννέα χρόνια, για να απελευθερωθούν από τους Τούρκους, θέλησαν αμέσως μετά ένα βασιλιά; Και γιατί, αφού έδιωξαν τον Όθωνα, έφεραν τον Γεώργιο; Και γιατί μετά ζητούσαν «ελιά, ελιά και Κώτσο βασιλιά»; »

    Μα δεν πρόκειται για Έλληνες με την αρχαιοελληνική έννοια του όρου! Ούτε όλοι οι Έλληνες θέλησαν βασιλιά. Τον ξένο βασιλιά τον ήθελαν οι ξένοι που ίδρυσαν την αποικία Ελλάς αλλά και οι κοτσαμπάσηδες που θέλαν να τρων τα δάνεια της «ανεξάρτητης» Ελλάδας.
    Αλλά και η λέξη «Έλληνας» δεν χρησιμοποιούνταν ούτε κατά τη διάρκεια της βυζαντινής αυτοκρατορίας ούτε κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας. Δηλαδή οι σημερινοί Αμερικάνοι είναι απόγονοι των ινδιάνων?
    Ο ελληνισμός είναι «ελληνικός πολιτισμός», δεν είναι κάποια φυλή με συγκεκριμένο αίμα όπως διαλαλούν οι «πατριώτες» (της παραδοσιακής μάσας). Από τη στιγμή που χάθηκε ή έπαψε να εφαρμόζεται στην πράξη ως στάση ζωής ο ελληνικός (αρχαιοελληνικός ) πολιτισμός από τον 3ο αι. π.χ., δεν έχει νόημα να μιλάμε για Έλληνες με την αρχαιολληνική έννοια του όρου. Με τη γεωγραφική έννοια ίσως ναι, αλλά η γεωγραφία δεν σου δίνει ιδανικά. Τα ελληνικά ιδανικά και οι αρετές μπασταρδεύτηκαν από τη Ρώμη, το χριστιανισμό, το Βυζάντιο, την τουρκοκρατία, τις «προστάτιδες δυνάμεις» και το αποτέλεσμα είναι η ρωμιοσύνη όπως τη γνωρίσαμε να… «μεγαλουργεί» στην περιοχή τα τελευταία 180 χρόνια (ειδικά τα τελευταία 40!). Και αυτό το ονομάζουμε Ελλάδα και ονειρευόμαστε προγονικά μεγαλεία εκ κληρονομιάς?

    Λέει: «Ο ελληνικός λαός δεν μπόρεσε έως τώρα να δημιουργήσει μια στοιχειώδη πολιτική κοινωνία.»
    Δεν μπόρεσε, ούτε θα μπορέσει για όσο πιστεύει πως είναι φορέας πολιτισμού και δημοκρατίας μόνο και μόνο επειδή κάποιοι κάποτε που λέγονταν Έλληνες δημιούργησαν πολιτισμό και ανακάλυψαν και εφάρμοσαν τη Δημοκρατία. Οι κάτοικοι της Ελλάδας ζουν μέσα στο ψέμμα. Έχοντας κληρονομήσει όλα τα ανατολίτικα στοιχεία από το Βυζάντιο και την τουρκοκρατία σε ότι αφορά στη νοοτροπία, τη θρησκεία και στη δομή της κοινωνίας, τρέφουν μέσω της παιδείας τους (κόλπο κι αυτό) την ψευδαίσθηση πως είναι κληρονόμοι των ιδανικών των αρχαίων Ελλήνων. Άρα εκ γενετής δημοκράτες και… πολιτισμένοι οπότε και δικαίως αραχτοί και με το φραπέ στο χέρι μονίμως διαμαρτυρόμενοι για τους «κακούς» που τους χάλασαν τον πολιτισμό και τους πήραν τη «δημοκρατία». Όμως πάει ανάποδα: Πρώτα χάθηκε ο πολιτισμός και η δημοκρατία και μετά ήρθαν οι εξωτερικοί «κακοί».

    • Ιδρυτικός Αναγνώστης

      Στα σωστά δικά σου να προσθέσω επίσης, ότι αυτή η λαμπρή περίοδος της αρχαιότητας που δημιούργησε την δημοκρατία, μας κληροδότησε και την θεώρηση των πολιτών των άλλων πόλεων (-κρατών) ως «ξένων», παρά το «ομόγλωσσον, όμαιμον και ομόθρησκον», και τους πάσης φύσεως διχασμούς (Αθήνα-Θεσ/κη, ΠΑΟ-ΟΣΦΠ, ΚΚΕ-ΧΑ, Δώθε Χωριό-Κείθε Χωριό, Ανω γειτονιά-Κάτω γειτονιά, κλπ.).
      Αυτό βολικά το ξεχνά ο Καστοριάδης… αλλά πάντα θυμούνται και καλλιεργούν, κατά τα συμφέροντά τους, οι εκάστοτε «φίλοι και σύμμαχοί μας» για να πέφτουμε σαν χάνοι στο διαίρει-και-βασίλευε τους
      Ο δε Αλκιβιάδης ολίγον από Εφιάλτη φέρνει… σύνηθες για τη ράτσα μας, να φέρνουμε και λίγο από Εφιάλτη μέχρι την σήμερον.




Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s



Αρέσει σε %d bloggers: