Το δικαίωμα στην διαφορά

(από «Αστρον«)

 ΟΙ ΔΙΑΦΟΡΟΙ  ΑΝΗΣΥΧΟΥΝΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣ ΤΑ ΕΞΩ ΕΙΚΟΝΑ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑ ΚΑΝΟΝΑ ΞΕΝΟΣΠΟΥΔΑΓΜΕΝΑ ΑΝΘΡΩΠΑΡΙΑ ΠΟΥ ΠΕΡΙΦΡΟΝΟΥΝ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΤΟΥΣ 

Του Διονύση Χαριτόπουλου


Μόλις πρωτοανοίξαμε τα μάτια μας ως ξαναγεννημένο ελληνικό κράτος, μας δείξανε το είδωλο της Δύσης. Εκεί ήταν οι κυρίαρχοι του σύγχρονου κόσμου και, αν θέλαμε να προοδεύσουμε, στα δυτικά κράτη έπρεπε να προσκολληθούμε και σ’ αυτά να μοιάσουμε. 

Η Δύση έγινε ο μόνος προορισμός μας. 

Έκτοτε, από το 1830 μέχρι σήμερα, οι ξένοι και οι ντόπιοι παιδονόμοι μάς επιτηρούν σχολαστικά. Και, κάθε φορά που προσπαθούμε να ξεφύγουμε και να κάνουμε το δικό μας, μας μαλώνουν» δεν αρκεί να «ανήκομεν στη Δύση», πρέπει να αντιγράψουμε τους Δυτικούς σε όλα τα κουσούρια τους. 

Ιδίως τελευταία, με τη μόδα της παγκοσμιοποίησης, ντόπιοι κράχτες του ολοσχερούς εκδυτικισμού κατάντησαν υστερικοί. 

Πολιτικοί ταγοί και δημοσιολογούντες συγχύζονται υπέρμετρα με κάθε γηγενές έθος που επιβιώνει ακόμηΑν στον Λαγκαδά αμολάγαμε ταύρους στους δρόμους όπως στην Παμπλόνα, θα ήταν περισσότερο ανεκτό από τα Αναστενάρια. Αν φοράγαμε σκοτσέζικο κιλτ σαν τον Σον Κόνερι στις επίσημες στιγμές, θα ήταν πιο αποδεκτό από τη φουστανέλα. 

Κι αν γίνει καμιά στραβή –ζωντανή χώρα είμαστε–, οι ετερόφωτοι ψαλιδόκωλοι μας επισείουν περιδεείς το φόβητρο των άλλων» οι γνωστοί σαχλαμαράκηδες ξεσπαθώνουν στα κανάλια: «πάλι γελάνε μαζί μας» και «τι θα πουν οι ξένοι». Μας εθίζουν να τρέμουμε το CNN όπως παλιά την κουτσομπόλα της γειτονιάς μη μας πιάσει στο στόμα της. 

Είναι φανερό πως οι άνθρωποι πάσχουν. 

Η πολιτισμική διαφορά και η εθνική ιδιαιτερότητα εκλαμβάνονται από το συρρικνωμένο Εγώ τους σαν μειονέκτημα. Όπως ο σπουδαγμένος σκερβελές που ντρέπεται για το τσεμπέρι της μάνας που τον σπούδασε. 

Μάλλον δεν έχουν επίγνωση πού φύτρωσαν. 

 Εδώ είναι Ελλάδα. 

Είμαστε στη Βαλκανική Χερσόνησο, αλλά δεν είμαστε Σλάβοι» συνορεύουμε με την Ανατολή, αλλά δεν είμαστε μουσουλμάνοι» ανήκουμε στην Ευρώπη, αλλά δεν είμαστε Δυτικοί. 

Τι είμαστε; Έλληνες. 

Αυτό κάποιοι συμπλεγματικοί δεν μπορούν να το αντέξουν. 

Αδυνατούν να επωμιστούν την μοναδικότητά  μας.

Με την πρώτη επίκριση γονατίζουν. Καμία αυτοπεποίθηση» καμία υπερηφάνεια γι’ αυτή τη μοναδικότητα που μας χαρίστηκε. Η συγγένεια και η ομοιότητα παρέχουν ασφάλεια, ενώ εμείς βιώνουμε την ευλογία και την κατάρα που ορίζουν το μοναχοπαίδι. Το οποίο δεν είναι a priori ούτε καλύτερο ούτε χειρότερο από τα άλλα παιδιά είναι απλώς μοναχοπαίδι, με τις δικές του κληρονομιές και τα δικά του γνωρίσματα. 

Τα επιπόλαια ρεπορτάζ του τύπου «πώς μας βλέπουν οι ξένοι», που εμφανίζονται κάθε τόσο στα έντυπα, θέτουν κυρίως οικονομοτεχνικά κριτήρια, και γι’ αυτό τα συμπεράσματα μας αδικούν. 

Δεν είμαστε δυνατοί σε αυτά. Αλλού είναι οι επιδόσεις μας. 

Σε όσα μας μαθαίνουν λίγο λίγο να περιφρονούμε. 

 Στην Ελλάδα δεν ισχύει το βάρβαρο δυτικό αξίωμα «δεν υπάρχει κοινωνία, μόνο άτομα» (Θάτσερ). Δίνουμε ακόμη προτεραιότητα στις ανθρώπινες σχέσεις. Τον οικογενειακό κύκλο, την παρέα, τη φιλία, το ήθος και τον άλλον, την αλέγρα όψη της ζωής, την κοινωνική κρίση για τον βίο μας. 

Η οικογένεια, ο αρχαιότερος θεσμός του ανθρώπινου είδους, που ίχνη του ανακαλύπτονται πριν 130.000 χρόνια, στην Ελλάδα διαπνέεται ακόμη από αγάπη, σύμπνοια και αλληλεγγύη. Δεν φτάσαμε στη δυτική εξαχρείωση των γονιών που δανείζουν τα παιδιά τους, για να σπουδάσουν, και απαιτούν την πρώτη δόση εξόφλησης από τον πρώτο τους κιόλα μισθό. 

Οι διάφοροι ανησυχούντες για την προς τα έξω εικόνα μας είναι κατά κανόνα ξενοσπουδαγμένα ανθρωπάρια που περιφρονούν τον τόπο τους. 

Είναι αυτοί που τοποθετούν τη χώρα στο τρίτο υπόγειο του δυτικού μεγάρου που βρεθήκαμε. Στους πάνω ορόφους και στα ρετιρέ οι άλλοι μπορούν να μπεκρουλιάζουν, να χυδαιολογούν, να βάζουν τη μουσική στη διαπασών, να φέρνουν πόρνες, να σοδομίζονται, να πυροβολούνται, κι εμείς στο υπόγειο «μούγγα στη στρούγκα» και να πατάμε στα νύχια μην ακουστούμε. 

Δεν πρέπει να δίνουμε δικαίωμα. 

Σαν τον φτωχό μαθητή στο ακριβό σχολείο, που οφείλει υπέρμετρη σεμνότητα και μαθησιακή αφοσίωση για να δικαιολογείται η παρουσία του ανάμεσα στους προνομιούχους. 

Τίποτα δεν κάνουμε καλά αν δεν υπάρχει το δυτικό του αντίστοιχο. Σε καθετί γνησίως ελληνικό καραδοκεί ο κίνδυνος να γίνουμε περίγελως των ξένων. Ο καθρέφτης της ζωής μας έχουν γίνει οι Δυτικοί με τη δική τους εικόνα διαρκώς αναμετριόμαστε. 

Και, προκειμένου να μας «συμμορφώσουν», χρησιμοποιούν κάθε λογής τεχνάσματα και ανοητολογίες. Πότε καταγγέλλουν σαν «τούρκικες» τις πολιτιστικές κληρονομιές μας από την εποχή του Ομήρου» και πότε μας υποβιβάζουν σε ημιάγριο βαλκανικό κρατίδιο που χρήζει εξευρωπαϊσμού. 

Για να τελειώνουμε με αυτά τα φληναφήματα: 

Η μόνη προσφορά των απέναντι σεβνταλήδων στον πολιτισμένο κόσμο είναι οι τουλίπες, τις οποίες καλλιέργησαν και προστάτευσαν επειδή άρεσαν στις γυναίκες των χαρεμιών. Τίποτα άλλο. Ούτε η κουζίνα τους ούτε η μουσική τους ούτε οι χοροί τους έχουν καμία τούρκικη πρωτογένεια είναι δάνεια από τις χώρες που περιλάμβανε η Οθωμανική Αυτοκρατορία και τα καρπούνται τώρα οι κακορίζικοι γείτονες. 

Και είμαστε Μεσόγειοι, όχι Βαλκάνιοι. 

Η οροσειρά του Αίμου, που ορίζει την περιοχή των Βαλκανίων, από την ελληνική επικράτεια και μετά μπαίνει βαθιά στην ανατολική λεκάνη της Μεσογείου» στον ιστορικό χώρο που δημιουργήθηκαν οι μεγάλοι πολιτισμοί της οικουμένης. Αυτή είναι «η μόνη γνήσια μας ταυτότητα, η καθαρώς μεσογειακή».

Στον σύγχρονο κόσμο θα είμαστε αυτό που μπορούμε και θέλουμε να είμαστε. 

Μια μικρή μεσογειακή χώρα εκπάγλου φυσικής καλλονής, με ιδανικές κλιματολογικές συνθήκες, βαρύ όνομα και βαριά κληρονομιά. Με τη δική μας σφραγίδα στην τέχνη, στα ήθη και στον τρόπο ζωής, που δεν έπαψαν να εξελίσσονται και να αναπλάθονται ακόμη και τον μεγάλο χειμώνα της τουρκοκρατίας. 

Έχουμε μνήμη, ιστορία και συνέχεια. 

Σε αυτόν τον τόπο επί 2.500 χρόνια δεν σταμάτησε να γράφεται αυθύπαρκτη ποίηση, να δημιουργούνται αριστουργήματα πρωτότυπης ζωγραφικής, αρχιτεκτονικής, τραγουδιού και ανανεούμενων προσωπικών και κοινοτικών δεσμών βαθύτατης ανθρώπινης συνάφειας που πόρρω απέχουν από την ωφελιμιστική δυτική σκέψη. 

Ευτυχώς, οι Έλληνες «αεί παίδες εισίν». 

Άναρχοι και ατίθασοι, έχουν τις παμπάλαιες νόρμες τους περί πολιτικώς ή κοινωνικώς «ορθού», και οι διάφοροι ξενόφερτοι κανόνες είναι για να παραβιάζονται. 

Μπορεί να συμβιβαζόμαστε επιφανειακά, να ακολουθούμε μόδες και ντιρεκτίβες αλλότριες, αλλά οι πρόγονοί μας δεν έσβησαν μέσα μας «ζούνε και μετά τον θάνατό τους».

Έχουμε δικαίωμα στη διαφορά. 

Και ουδείς τεχνοκράτης δικαιούται να υποτιμά έναν λαό που δημιούργησε τον κορυφαίο σύγχρονο λαϊκό πολιτισμό αγάπης και ανθρώπινης συναλληλίας. 

Άλλα είναι αυτά που μας γελοιοποιούν στα μάτια κάθε λογικού όντος και για τα οποία θα έπρεπε να ντρεπόμαστε. 

Η συστηματική καταστροφή του τόπου μας, η υποβάθμιση του λαϊκού μας πολιτισμού, η τουριστική εκπόρνευση, τα mousakas, souvlaki, rent a car, οι νησιώτισσες γιαγιάδες που φωνάζουν rooms-rooms στα λιμάνια, οι συντάξεις του ΙΚΑ, τα ράντζα των νοσοκομείων, ο εφιάλτης του Κηφισού, η τσιμεντοποίηση του Μαραθώνα, η ανοχή στη διαφθορά των διοικούντων. 

Κάθε μέρα δρούμε βάναυσα εναντίον της ύπαρξής μας. Το πώς υπάρχουμε ακόμη ως χώρα είναι ανεξήγητο σαν θαύμα. 

Σε μία και μόνη περίπτωση δικαιούται να γελάει ο καθένας μαζί μας.   Δυτικός, Ανατολίτης, Αφρικανός ή Εσκιμώος.

Όταν τον κοιτάμε στα μάτια και προσπαθούμε να τον μιμηθούμε. 

Σαν τον σκύλο τον αφέντη του.

Δημοσιεύτηκε από τον kavvathas

Δημοσιογράφος, εκδότης,παρατηρητής γεγονότων, (πρώην)οδηγός αγώνων. Πάντα χειριστής ανεποπτέρων, αεροπλάνων και ελικοπτέρων -Journalist, publisher, (ex)racing & rally driver. Pilot (glider, plane + helicopter) Η δραστηριότητα του Κώστα Καββαθά στο χώρο της έντυπης δημοσιογραφίας ξεκίνησε το 1959 από το περιοδικό «Ταχύτης», που είχε ως αντικείμενό του τους αγώνες αυτοκινήτου. Eκδόθηκε για λίγο καιρό από την «Ecurie Eρμής», έναν από τους παλαιότερους συλλόγους φίλων της Αυτοκίνησης που ιδρύθηκαν στην Ελλάδα. Το 1963 ξεκίνησε η συνεργασία του με την εφημερίδα «Μεσημβρινή», στην οποία κράτησε τη στήλη του αυτοκινήτου για τρία περίπου χρόνια. Το 1966 δούλεψε στο εβδομαδιαίο περιοδικό επικαιρότητας «Άλφα», το πρώτο στα εγχώρια χρονικά του Τύπου που, στην ύλη του, είχε σελίδες αφιερωμένες στο αυτοκίνητο. Λίγο αργότερα χρονολογείται η πρώτη προσπάθεια να εκδόσει δικό του περιοδικό, με τον Γιάννη Μπαρδόπουλο, το «Τροχοί+Δρόμοι», η οποία όμως διακόπηκε λίγο πριν το τυπογραφείο!Από την πρώτη απόπειρα σώζονται λίγες φωτογραφίες, τις οποίες θα μπορέσετε να δείτε όταν το Ιστολόγιο γίνει, επιτέλους, portal. Μετά από σύντομο πέρασμα από το «Νέο Αυτοκίνητο» των αδελφών Αντώνη και Μιχάλη Γρατσία, εντάχθηκε στο επιτελείο του περιοδικού «Αuto Eξπρές» του Σπύρου Γαλαίου, που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 1967. Σύντομα ανέλαβε τη θέση του αρχισυντάκτη, διαδεχόμενος τον Κυριάκο Κορόβηλα. Τον Οκτώβριο του 1970 ίδρυσε, με τη σύζυγό του Σοφία, το περιοδικό «4ΤΡΟΧΟΙ» και, όπως ήταν λογικό, έριξε εκεί το βάρος της αρθρογραφίας του. Παρ' όλα αυτά βρήκε χρόνο να γράφει στο εβδομαδιαίο περιοδικό «Επίκαιρα», που όλοι οι παλιοί γνωρίζουν και που θεωρείται –ακόμη και σήμερα που εκδόθηκε ένα με τον ίδιο τίτλο- ως το καλύτερο του είδους που εκδόθηκε ποτέ στην Ελλάδα. Τα άρθρα του Κ.Κ. στα "Ε" θα συμπεριληφούν σύντομα και σε αυτό το ιστολόγιο. Άρθρα του δημοσιεύτηκαν επίσης στην εφημερίδα «Το Βήμα» από το 1991 ως το 1998, καθώς και για ένα ...μικρό διάστημα(!) στην «Καθημερινή», μία άλλη ιστορία, που επίσης θα μπορέσετε να απολαύσετε εδώ σαν μία σπαρταριστή (στηγελοιότητά της) "κωμωδία". Σήμερα, εκτός από τα περιοδικά των «Τεχνικών Εκδόσεων», ο Κώστας Καββαθάς αρθρογραφεί στην εφημερίδα «Πρώτο Θέμα», από το πρώτο της φύλλο. Στο ενεργητικό του συμπεριλαμβάνονται -μέχρι στιγμής- δύο βιβλία: «Porsche, ο άνθρωπος και τα αυτοκίνητα» του Richard von Frankenberg, που μετέφρασε στα ελληνικά το 1972 μαζί με δύο ακόμη συναδέλφους του και «Το βιβλίο του Πραγματικού Οδηγού». Τα κείμενά του, έντονα συναισθηματικά, περιέχουν σχεδόν τα πάντα: περιγραφές από διεθνείς κι ελληνικούς αγώνες, ιστορίες από τα παλιά χρόνια του αυτοκινήτου, συνεντεύξεις από σημαντικά στελέχη αυτοκινητοβιομηχανιών και συμπεράσματα από τις εξαντλητικές δοκιμές των εκάστοτε νέων μοντέλων, κοινωνική κριτική και σχόλια για τα καλώς ή τα κακώς κείμενα της χώρας και των ανθρώπων της. Στα πρώτα χρόνια των «4Τροχών» έγραφε και τεχνικά άρθρα, καθώς και "συμβουλές" για την ασφαλή και ασφαλή και γρήγορη οδήγηση. Με το πέρασμα των δεκαετιών όμως αφ' ενός το ενδιαφέρον μετατοπίστηκε από την τεχνολογία στα ζαντολάστιχα και αφ΄ετέρου άλλοι, ικανότεροι ανέλαβαν (μικρός Νίνης, Έλλη Κοκκίνου, γελοτοποιός του αυτοκράτορα κλπ) και ο Κ.Κ. αποφάσισε πως, αρκετά με τα "τεχνικά άρθρα" που, άλλοστε, δεν γίνονται καταληπτά από τον "ανθό" της ελληνικής νεολαίας -έτσι όπως τον κατάντησαν οι ανεπάγγελτοι "πολιτικοί". Το 2009 ο Κώστας Καββαθάς συμπλήρωσε 50 χρόνια δημοσιογραφικήςςς και 40 εκδοτικής ζωής αν και η τελευταία δεν είναι ακριβώς όπως την οραματιζόταν για λόγους που αναφέρονται σε άλλες σελίδες του ιστολογίου…

12 σκέψεις σχετικά με το “Το δικαίωμα στην διαφορά

    1. Πρωταγόρας : » πάντων χρημάτων μέτρον άνθρωπος.» (Diels,1)
      Πλάτων : » ο θεός ημίν πάντων χρημάτων μέτρον» (Δ΄, 716c4)
      Για τα περαιτέρω, Χρήστου Μαλεβίτση » Περί του τραγικού».
      Και για όποιον αγωνιά και αγωνίζεται, του ίδιου «Δοκίμια ιδεών», «Το ανθισμένο δέντρο» και ό, τι άλλο…

      Μου αρέσει!

  1. «Είμαστε στη Βαλκανική Χερσόνησο, αλλά δεν είμαστε Σλάβοι” συνορεύουμε με την Ανατολή, αλλά δεν είμαστε μουσουλμάνοι” ανήκουμε στην Ευρώπη, αλλά δεν είμαστε Δυτικοί.
    Τι είμαστε; Έλληνες. »

    Τελικα δεν εχωμε καμμια σχεση με Σλαυους,Αλβανους,Βλαχους,Σαρακατσανους,κατοικους της ευρυτερης Μακεδονιας=το αλλο 50% (ολοι αυτοι απο αιωνες κατοικοι της περιοχης μας) και ειμαστε συνεχεια της Αθηνας του Περικλη????? Η μηπως ειμαστε απο παρθενογεννηση???
    Απορια εκφραζω και οχι ειρωνικα.Αν καποιος εχει πραγματικα στοιχεια και οχι ποθους η βρισιες ας μου απαντησει να καταλαβω και εγω που βρισκομαι σε …φυλετικη απορια.

    Μου αρέσει!

    1. …και τίποτα απ’ όλα αυτά να μην είμαστε εγώ θα δήλωνα …Ιρλανδός και θα διαδήλωνα υπερ της Ιρλανδίας και όχι της Άγγλίας -αν καταλαβαίνετε τι θυέλω να πω

      Μου αρέσει!

  2. Ωραία μας τα λες, και γω συμφωνώ, αλλά για το ότι 180 χρόνια τώρα είμαστε προτεκτοράτο της Δύσης, εμείς οι πολίτες αυτής της έρμης χώρας δεν έχουμε καμμιά ευθύνη για τις κατά καιρούς επιλογές μας? Οταν το βόλεμα γίνεται ιδεολογία το αποτέλεσμα είναι η παρακμή. Εμείς διαλέξαμε τους πολιτικούς που μας αξίζουν.

    Μου αρέσει!

    1. Το ελληνικό πολιτικό πρόβλημα θυμίζει το αυγό και την κότα αλλά, αν το σκεφθείτε, η κότα είναι πραγματικά υπεύθυνη για το έγκλημα, ναι;

      Μου αρέσει!

  3. Αν πας σε μια ξεχασμένη χώρα της Ασίας, Αμερικής….δεν έχει σημασία, και πεις την λέξη,
    Δανία, Ολλανδία, Αυστρία……: Μούγγα
    Αν πεις την λέξη,
    Ελλάδα: χαμόγελο

    Μου αρέσει!

  4. Καλό είναι δάσκαλε, αυτό το άρθρο,αρκεί να ξέρουμε να το δούμε απλώς κατακλείδα στην προσπάθειά μας να εξανθρωπίσουμε το χάος που τρέφουμε με τις σάρκες μας τόσα χρόνια.
    Αλλιώς είναι πολύ εύκολο να ξεπέσουμε στον αυνανιστικό αυτοθαυμασμό-και όλοι είδαμε πού οδηγεί…

    Μόνο σαν κατακλείδα λοιπόν.
    Γ

    Μου αρέσει!

  5. ενα απο τα λιγα κειμενα των τριων τελευταιων ετων που δε μιλαει για δανεικα,για ενοικια,τοκους…αλλά για την ψυχη της Ελλαδας που δε μετριεται σε δραχμες ή ευρω…

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.